Jom Belajar Bahasa Melaka atau Belajau Slanga Ayat Orang Melaka sampai kahau macam Nek Sapiah, Dak Senah, Dak Ayu & Dak Syafiq. Meh Sini !! Kadang-kadang kita biasa dengar ayat, kalau tak kenal maka tak cinta.

Inilah dia. Jika kita ingin mengenal dan mengetahui rentak bagi satu-satu masyarakat, kita kena kenal budayanya, bahasanya dan istilah yang digunakan.

Senarai Popular Bahasa Melaka

Contohnya, yang sekarang kami nak cakap berkenaan Istilah dan bahasa Melaka yang selalu mereka gunakan, lebih-lebih lagi kalau dah jumpa sama-sama kroni orang Melaka jugak. Memang alamat riuhla. Kalau ada yang tertinggal, tolong maklumkan kepada kami. Nanti kami kemaskinikan daripada masa ke semasa. Contoh ayat dan bahasa Melaka :

  1. Kensal : Tuala
  2. Hawau : Lebih kurang macam perkataan tak guna betul kau ni
  3. Kahau : Cakap kasar
  4. Godak : Kacau (contohnya : Tolong godakkan air teh dalam jug tu) See.sebut betul-betul GODAK. Pandai.
  5. Lahanat, Lahabau dan Sial (Lahanat dan lahabau berasal dari percampuran budaya Arab di Melaka sejak zaman Kesultanan Melayu Melaka). Contohnya, lakh khabar dan akhirnya menjadi lakhabau. Maknanya tidak dengar khabar. Ayat mudahnya, Usin lahabau kau, ingat dah mati (Maksudnya : Usin lama tak dengar khabar atau berita, ingat dah mati).
  6. Berboko, barah, cekik : Makan
  7. Kepau : Sepah (contohnya, ko suka betul buat kepau kat dalam bilik aku) Jelas?
  8. Kumbah : (contoh ayatnya, aku baru aja kemas baju, ko dah kumbah balik)
  9. Dak : Biasa digunakan apabila memanggil nama seseorang. Contohnya : kau kenal dak Samad, duk kat belakang rumah dak Leman << Terima Kasih kepada pengkomen Ray kerana berkongsi
  10. Membongkah : kuat makan ( Asyik kerja membongkah jer. Mana ler perut tak naik)
  11. Gobok : Almari
  12. Membongkang : tidur yang amat lena.
  13. Nau : Longat nau, Besau nau, Kecik nau, jauh nau, tinggi nau. Asaknya daripada perkataan Benar @ Benau
  14. Melohau : Besar Sangat (Contohnya : Seluar kau besau melohau)
  15. Sakau : Mengaut secara haram @ mencuri @ rampas.
  16. Handau: Kalah @ tewas @ lemah
  17. Antu : Kalau di Kampung Seberang Gajah, orang tua-tua kalau nak sebut nama orang tua yang lain depan nama tu mesti ada perkataan antu. Contohnya : “antu” Munah duk mane?
  18. Lopak : Pencil box
  19. Beledi : Baldi
  20. Lemari : Almari
  21. Lebang : Pemalas

BACA SINI JUGA: Semak bagaimana dapat nama negeri Melaka melalui sejarah negeri Melaka yang sahih

Orang Melaka kalau sebut perkataan yang hujungnya berakhir dengan huruf A mesti sesuka dan sesenang hati mereka tukar kepada huruf E kemudian meleret pulak tu. Contoh? Contohnya : Ko nak pergi mane..Yele Ikut suka hati ko leeeeerrr

Satu lagi jikalau sesuatu perkataan itu berakhir dengan huruf R, maka akan ditukarkan kepada huruf U. (Contohnya : ular jadi ulau, keluar jadi keluau, pasar jadi pasau).

Cakap Kasar Tapi Hati Orang Melaka Baik

Sebenarnya tak semua pun orang Melaka macam itu. Sesetengah sahaja sebenarnya menggunakan bahasa Melaka sebegitu rupa. Sebab kadang-kadang nama sahaja orang Melaka, tetapi disebabkan banyak merantau atas urusan kerja kerja atau pun sambung belajar di luar Melaka, kemungkinan cara percakapan agak berbeza.

Bagi orang Melaka yang duduk sekitar kawasan Alai, Bachang, Klebang dan Ujung Pasir. Mereka ini terkenal dengan bahasa Melaka yang boleh tahan pekatnya. Kena pula orang Melaka yang pure, tiada celop-celop punya. Kalau kawan mereka dan dah lama tak berkunjung ke rumah. Jangan terperanjat kalau mereka cakap begini bunyinya :

Lama kau tak datang, ingatkan dah mampos ! (Sabar dengan bahasa Melaka sebegitu, tu tanda kemesraan sejati orang-orang Melaka)

Nampak ucapan dan ayat tu keras dan pedas bukan, tapi itulah realiti sebahagian bahasa orang Melaka. Istilah & Bahasa Orang Melaka sampak sahaja kahau, tetapi hati orang Melaka baik-baik belaka sebenarnya.

Ramai yang dok mengadu terutamanya orang yang tak masak lagi dengan budaya orang-orang Melaka iaitu melibatkan bahasa orang Melaka. Mereka komplen yang bahasa Melaka ni kasau sangat? Betul ker sampai begitu sekali?

Orang melaka Cakap Lepas Kerana Suka Berterus Terang

Sebenarnya beginilah, memang cara orang Melaka jenis cakap lepas. Laser dan suka beterus terang. Tak cukup dengan itu, kalau cakap sesama sendiri boleh bikin riuh satu kampung. Tapi itulah, tak semua orang Melaka jenis macam itu, tetapi hakikatnya sebahagian besarnya begitulah. Cakap pun main lepas sahaja, walaubagaimanapun tiada pun yang simpan dalam hati. Habis kat situ juga. Orang Melaka ini diakui jenis yang cepat mesra. Berkenaan dengan senarai bahasa Melaka akan kami kongsikan di artikel yang alan datang. Nantikan.

Macam kami katakan tadi, tak semua orang Melaka jenis yang cakap kasar. Ada gak orang Melaka celop yang tak terpengaruh pun untuk kahau bila bercakap. Ada juga sesetengah kawasan di Melaka agak slow down sikit . Tetapi berhati-hati kalau orang Melaka terutamanya melibatkan orang Bachang jumpa dengan orang Melaka yang tinggal di Pokok Mangga (sebagai salah satu contoh). Boleh bergaduh dan riuh sekampung dibuatnya. Orang tua-tua ada kata dahulu

  • Masuk kandang kambing mengembek
  • Masuk kandang rimau kena la mengaummm

Setiap negeri ada keunikan tersendiri baik daripada segi budaya mahupun bahasanya. Kami merasakan bahasa orang Melaka antara yang paling menepati tatabahasa bahasa rasmi Malaysia. Tiada yang diubahnya. Selain tu loghat Melaka juga jujur dan berterus terang serta paling sempoi tetapi tajam sehinggakan kalau ada yang tak biasa atau tak tahan mendengarnya, boleh makan hati dibuatnya.

Bagi kami juga bahasa orang Melaka tak kasar, tetapi mungkin juga cara penyampaiannya dilihat agak kasar tetapi ia sebenarnya berniat untuk menyindir atau bertujuan menyakitkan hati rakan mereka (dalam bentuk yang mesra bagiu mereka). Cuma apabila mereka memberikan pendapat, mereka-mereka ini akan menyuarakan tanpa was-was. Dan disebabkan kelantangan seperti inilah orang Melaka dilihat kasar, laser, lagi apa lagi?

Walauapapun, sekasar-kasar orang Melaka pun, hati mereka tetap baik, mudah mesra dan jenis yang tak cakap belakang. Setuju tak?

Sumber: https://www.melaka.gov.my/ms/rakyat/info-melaka

Video Bahasa Melaka Pekat Nau

Semasa era Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) di Melaka, telah riuh satu Malaysia apabila viral satu audio yang memperdengarkan coleteh kahau orang Melaka seperti video di bawah ini. Boleh dengarkan sekali lagi apabila banyak nau bahasa Melaka yang digunakan oleh ‘orang lama Melaka’ ini.

Baru-baru ini, kerajaan Melaka telah memanggil watak-watak utama dalam audio yang tular itu termasuk Nek Sapiah, Dak Syafik, Dak Senah dan juga Dak Ayu dalam satu majlis kerajaan negeri Melaka.

P/S: Kepada yang rindukan bahasa Melaka atau Slanga Melaka boleh kongsikannya di Facebook & group Whatapps anda. Dipersilakan